Koruna láme rekordy - dráhy mají levnější jízdné
3. 5. 2008
Díky posilující koruně mohou Češi v zahraničí nejen nakupovat levněji, ale také se tam za menší peníze dostat. Přesto, že ceny mezinárodních vlakových jízdenek v Evropě v posledních letech mírně vzrostly, posilující koruna jejich ceny pro české zákazníky neustále snižuje.foto: iDNES.cz
Jízdenky jsou sice levnější, nepřekonají ale autobus.
Například z Prahy do Vídně by cestující loni v prosinci bez jakýchkoli slev zaplatili 906 korun. Zatímco v eurech se cena za poslední čtyři měsíce neměnila, v korunách kvůli oslabování eura klesla celkem o 56 korun, tedy o šest procent. Ve své analýze o tom informovaly České dráhy.
Zlevnila také cesta z Prahy do Košic, a to i přesto, že jízdenka v eurech zdražovala. Před třemi lety cestující zaplatili 31 eur, tedy 946 korun. Nyní se cena zvýšila na 34,60 eura, v korunách ale cena klesla na 888 korun.
Mezinárodní jízdné se mezi všemi železničními společnostmi v Evropě určuje v eurech a výsledná cena se pak přepočítává na koruny. Díky stále silnější koruně vůči euru tak zlevňují i cesty na Slovensko nebo do Maďarska, tedy do zemí, kde se euro jako platební jednotka nepoužívá.
Levnější, přesto drahé
I přesto, že mezinárodní jízdenky zlevňují, pohybují se jejich ceny na výrazně vyšších hodnotách, než je tomu například u autobusů. Cena z Prahy do Košic tak vyjde průměrně na 450 až 500 korun, což je o téměř čtyři sta korun méně než u vlaků.
"Na tratích není žádná konkurence. Vlaky vypravují tři státní dopravci, proto vysoké ceny stále fungují," uvedl ředitel firmy Student Agency Radim Jančura s tím, že do budoucna doufá, že to bude jeho firma, která se se žlutými vlaky dostane na mezinárodní tratě.
"Když se to povede, bude cena poloviční, než je tomu dosud, což by tvořilo velkou konkurenci letecké dopravě," dodal.
Vláda a exportéři jsou proti
Převádění cizí měny na koruny zvyšuje poptávku po české měně, a tím zvyšuje její cenu. Silný kurz koruny pak znamená výhodné nákupy v zahraničí, levnější dovolené, ale stíženou situaci pro exportéry. České zboží v zahraničí je totiž kvůli pevné měně dražší a hůř se prodává. -
Jízdenky jsou sice levnější, nepřekonají ale autobus.
Například z Prahy do Vídně by cestující loni v prosinci bez jakýchkoli slev zaplatili 906 korun. Zatímco v eurech se cena za poslední čtyři měsíce neměnila, v korunách kvůli oslabování eura klesla celkem o 56 korun, tedy o šest procent. Ve své analýze o tom informovaly České dráhy.
Zlevnila také cesta z Prahy do Košic, a to i přesto, že jízdenka v eurech zdražovala. Před třemi lety cestující zaplatili 31 eur, tedy 946 korun. Nyní se cena zvýšila na 34,60 eura, v korunách ale cena klesla na 888 korun.
Mezinárodní jízdné se mezi všemi železničními společnostmi v Evropě určuje v eurech a výsledná cena se pak přepočítává na koruny. Díky stále silnější koruně vůči euru tak zlevňují i cesty na Slovensko nebo do Maďarska, tedy do zemí, kde se euro jako platební jednotka nepoužívá.
Levnější, přesto drahé
I přesto, že mezinárodní jízdenky zlevňují, pohybují se jejich ceny na výrazně vyšších hodnotách, než je tomu například u autobusů. Cena z Prahy do Košic tak vyjde průměrně na 450 až 500 korun, což je o téměř čtyři sta korun méně než u vlaků.
"Na tratích není žádná konkurence. Vlaky vypravují tři státní dopravci, proto vysoké ceny stále fungují," uvedl ředitel firmy Student Agency Radim Jančura s tím, že do budoucna doufá, že to bude jeho firma, která se se žlutými vlaky dostane na mezinárodní tratě.
"Když se to povede, bude cena poloviční, než je tomu dosud, což by tvořilo velkou konkurenci letecké dopravě," dodal.
Vláda a exportéři jsou proti
Převádění cizí měny na koruny zvyšuje poptávku po české měně, a tím zvyšuje její cenu. Silný kurz koruny pak znamená výhodné nákupy v zahraničí, levnější dovolené, ale stíženou situaci pro exportéry. České zboží v zahraničí je totiž kvůli pevné měně dražší a hůř se prodává. -
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář