Od dnešní půlnoci bez kontrol
Stránky jsou součástí informační kampaně ke vstupu ČR do schengenského prostoru. Česká republika zruší kontroly na svých pozemních hranicích v noci z 20. na 21. prosince 2007 a 30. března 2008 na mezinárodních letištích.
To, co se většině může zdát nepředstavitelné, stane se skutečností. Česká republika se zapojí do tzv. schengenské spolupráce a připojí se ke skupině států, které neprovádějí kontroly na svých společných hranicích a které dovedly své úsilí o naplnění práva volného pohybu osob v praxi do zdárného konce. Symbolicky se tak završí období pomyslného rozdělení Evropy na „Západ“ a „Východ“ a bude možné překračovat pozemní hranice bez nutnosti předkládat na hraničních přechodech identifikační průkaz.
V přísnějším ochranném režimu zůstanou pouze I. zóny národních parků a národní přírodní rezervace, protože by je neregulovaný počet návštěvníků mohl ohrozit. Zákaz jízdy motorovými vozidly mimo silnice a místní komunikace a vstup jen po značených trasách bude platit na přibližně pěti procentech českých hranic.
Je zřejmé, že slovo „Schengen“ se bude v českém prostředí skloňovat stále častěji a frekvence jeho užívání se bude s blížícím se koncem roku zvyšovat. Ale co vlastně tento výraz znamená v praktickém životě? Odpověď na tuto a mnoho dalších otázek naleznete na stránkách Euroskopu, které se tématu Schengen věnují.
Na první poslech podivně znějící hesla jako např. „ČR vstoupí do Schengenu“ či „ČR se připravuje na vstup do Schengenu“ využívají název malého lucemburského městečka v blízkosti francouzské a německé hranice pro označení širšího fenoménu, jehož počátky se začaly psát v polovině osmdesátých let právě zde.
V současnosti se výraz „Schengen“ nejčastěji využívá jako zkrácené označení tzv. schengenského prostoru, v jehož rámci nejsou na společných státních hranicích vykonávány hraniční kontroly a hranice lze tedy překračovat kdykoli a na jakémkoli místě. Absenci hraničních kontrol nahrazuje rozsáhlá spolupráce všech států v mnoha oblastech, které sahají od policejní a justiční spolupráce přes vízové a konzulární záležitosti až po ochranu osobních údajů.
Bezplatný e-learnigový kurz o Schengenu
Český institut pro integraci EU pořádá e-learningový vzdělávací kurz „Schengenský prostor a Česká republika“, který je od 26. listopadu bezplatně přístupný na internetu. Přihlásit do kurzu se můžete ZDE. Přihlašovací jméno a heslo je "schengen".
Kurz se člení do těchto kapitol:
1. Historický exkurz do schengenské spolupráce
2. Vývoj právního rámce schengenské spolupráce
3. Klíčové oblasti schengenské spolupráce
4. Příprava ČR na vstup do schengenského prostoru a implementaci schengenského acquis
5. Přínos začlenění ČR do Schengenu pro občany
6. Rozvoj schengenského acquis.
Součástí každé kapitoly a podkapitoly jsou také testy, které prověří úroveň získaných znalostí.
Viz: na webu www.euroskop.cz
Pasové kontroly ve vlacích budou minulostí, v pátek vstoupíme do schengenského prostoru
19.12.2007 -14:20:00
V noci na pátek definitivně zmizí z vlaků čeští i zahraniční policisté, kteří pravidelně kontrolují doklady, když cestující překračují státní hranice. Úderem půlnoci vstoupí Česká republika do schengenského prostoru, překračovat hranice bez kontrol bude ve vlacích možné se všemi okolními státy.
„Výrazně to zrychlí odbavení vlaků na hranicích. Současný jízdní řád, který platí od 9. prosince, na řadě míst s pohraničními kontrolami už ani nepočítá. Je to třeba případ Petrovic u Karviné, kde vlaky do Polska zastavovaly jen kvůli policistům. Teď už tu projíždějí,“ říká Luďka Hnulíková, ředitelka Odboru osobní dopravy a přepravy ČD. „Rádi bychom se dohodli na zrušení zastavování dálkových vlaků i v Bad Schandau v Německu, v Horním Dvořišti nebo v rakouském Hohenau, které je kousek od Břeclavi. Nejdále je dohoda s rakouskými kolegy a od příštího jízdního řádu by dálkové vlaky mohly Hohenau projíždět.“
V rámci železniční dopravy nepadají jen hranice administrativní, ale postupně i „technické“ a na řadě míst už nemusí vlaky na hranicích měnit ani lokomotivy. „Už několik let jezdí české lokomotivy na Slovensko a slovenské do Česka,“ doplňuje Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. „Naše lokomotivy vozí vlaky EuroCity až do Drážďan a Berlína, naopak k nám začaly jezdit na třech párech rychlíků mezi Vídní a Brnem nejmodernější evropské lokomotivy Taurus, které táhnou i dálkové vlaky od Lince až do Českých Budějovic. Na západě Čech nově připravujeme s německými kolegy dohodu, podle které by mohly jezdit z Německa lokomotivy s rychlíky až do Plzně. Vlaky tak přejíždí hranice stále rychleji a v budoucnu se bude situace ještě zlepšovat.“
Viz: na www.ceskedrahy.cz
Prvních vlaků, který se to dotkne:
R 224 Šírava ( -Praha hl.n. )
R 225 Šírava ( - Humenné )
R 203 Chopin ( -Wien )
R 1420 Vihorlat ( Praha - Smíchov )
R 374 Pannonia ( Praha hl.n. )
Přejeme krásné přejíždění hranic bez hranic :-)