Regionova
31. 7. 2007
Regionova
Prototyp regionální jednotky ČD – REGIONOVA na MSV v Brně
Vydáno dne 05. 10. 2005 (2993 přečtení)
Jednotka, kterou včera slavnostně pokřtil názvem REGIONOVA předseda vlády České republiky, Jiří Paroubek, dnes získala v rámci slavnostního večera Zlatou medaili Mezinárodního strojírenského veletrhu. Vozový park Českých drah tak v následujících měsících doplní vlak, který v konkurenci špičkových strojírenských výrobků dosáhl na nejvyšší metu.
„Nejen spoluobčané se sníženou pohyblivostí velmi ocení bezbariérový přístup do nového vlaku Českých drah – REGIONOVA. Vzhledem k tomu, že se jeho nasazení předpokládá primárně na regionálních tratích, daly České dráhy a Pars nova výrazný impuls k zásadnímu zlepšení přístupnosti dopravní infrastruktury pro občany se sníženou pohyblivostí právě v menších městech a regionech. Tato infrastruktura byla doposud vytvářena primárně ve větších městech a nasazením vlaku REGIONOVA se situace změní právě ve prospěch obyvatel v regionech.“, komentovala nový vlak Českých drah, a.s. Milena Antonovičová z Ligy za práva vozíčkářů.
Motorová jednotka REGIONOVA řady 814 – 914 vznikla zásadní přestavbou původního motorového vozu řady 810 a přípojného vozu řady 010. Ty od 70. let vyráběl podnik Vagónka Studénka a postupně se v počtu více než 670 kusů staly nejrozšířenější řadou železničních vozidel zajišťujících provoz na českých tratích. Společnost Pars nova navrhla motorovou jednotku REGIONOVA tak, že pro dvouvozovou jednotku využila jeden původní motorový a jeden přípojný vůz, které z více než 80 % přestavěla na zcela novou dvouvozovou soupravu – s průchodem na přivrácených čelech. Jednotka REGIONOVA se tak skládá z motorového vozu s jedním stanovištěm strojvedoucího, který je na opačné straně spojen s nízkopodlažním řídícím vozem opatřeným rovněž stanovištěm strojvedoucího. Po motorových vozech řady 843 se REGIONOVA stane dalším moderním vozidlem Českých drah, které díky řídícímu vozu umožní odbourat nezbytné objíždění soupravy v obratových stanicích což výrazně zvyšuje efektivitu provozu a celkovou operabilitu soupravy.
Kromě vyšší efektivity provozu díky využití koncepce motorový + řídící vůz charakterizují motorovou jednotku REGIONOVA následující konstrukční řešení:
Skříně vozů
Prostory pro cestující
Stanoviště strojvedoucího
Trakce
Hnací soustrojí tvoří šestiválcový ležatý přeplňovaný motor Tedom (Liaz) M 640 SE o výkonu 242 kW ve spojení se čtyřstupňovou hydromechanickou převodovkou Voith Diwa. Regulátor vstřikovacího čerpadla motoru využívá tzv. akční člen a jak motor, tak i převodovka jsou ovládány řídícím systémem vozu. Výfukové potrubí motoru je vyvedeno pod vozem do skříně vzduch.výzbroje v zadní části vozu, kde je umístěna i vyrovnávací nádrž chlazení. V chladiči AKG s hydrostatickým pohonem ventilátoru je chlazen okruh motoru a převodovky, je chlazen plnící vzduch motoru a olej hydrostatiky. Na odpruženém rámu jsou umístěny pomocné pohony (kompresor 3DSK 75, generátory dobíjení baterie a kompresor klimatizace), poháněné od motoru kloubovým hřídelem se spojkou. Jsou dosazeny zesílené nápravy, pro které je upravena i původní nápravová převodovka NKR16, umožňující využití retardéru hydromechanické převodovky.
Vytápění, větrání
Topení v obou vozech soupravy je teplovodní s rozvody radiátory podél stěn, opatřenými nerezovými kryty. Každý vůz má vlastní teplovodní agregát Hydronic 35 s možností temperování a předehřevu vozu. V motorovém voze je využíváno odpadní teplo motoru prostřednictvím chladící soustavy. V nízkopodlažní části řídícího vozu jsou navíc umístěna dvě teplovodní topení typu 4V4, vhánějícími do prostoru dle potřeby teplý vzduch při nástupu a výstupu cestujících. Stanoviště strojvedoucího jsou klimatizována, výměník na stanovišti slouží zároveň k ofukování čelního skla.
Vzduchová výzbroj, brzda
Jednotka je vybavena samočinnou brzdou DAKO s elektricky řízeným brzdičem DAKO BSE, ovládaným ze stanoviště strojvedoucího pákou jízdního kontroléru. Přídavná brzda je rovněž ovládána pákovým kontrolérem. Oba vozy jsou vybaveny záchrannou brzdou DAKO PZ4 , vypouštěcí ventil je umístěn na řídícím voze. Pro zjednodušení údržby je většina komponentů vzduchové výzbroje a brzdy panelizována, soustředěná do skříně vzduchové výzbroje na motorovém voze.
Elektrická výzbroj
Souprava má společnou baterii, umístěnou na motorovém voze, rozdělenou na provozní a startovací, obě dobíjené alternátory. Pro dobíjení baterie z vnější sítě 230V slouží statický měnič. Vnější osvětlení je na každém čele tvořeno trojicí halogenových reflektorů a dvojicí červených pozičních světel, vnitřní je zářivkové umístěné ve středových tunelech. Jednotka je vybavena elektronickým rychloměrem, zařízením KBS-E, radiostanicí VS47 a řídícím systémem INTELO. Všechny komponenty (mimo radiostanice) jsou umístěny na motorovém voze ve skříni elektrického rozvaděče, ovládací panel topení a osvětlení pro obě vozidla je přístupný obsluze jednotky. Řídící systém umožňuje ovládání až tří spojených souprav z jednoho stanoviště. Důraz je kladen na diagnostiku - palubní pro informaci strojvedoucího a servisní se stahováním dat prostřednictvím WI-FI . Souprava je vybavena audiovizuálním informačním systémem s vnějšími a vnitřními informačními tabulemi. Využití technologie WI-FI umožňuje plnění dat on-line z internetu/intranetu ČD a to jak pro informační systém, tak i pro jízdní řád a může být využíváno i pro stahování dat potřebných pro údržbu.
Nové motorové jednotky REGIONOVA jsou ideálním řešením, které v podmínkách železnice v České republice přináší možnost masového zvýšení komfortu cestování na lokálních a regionálních tratích. Přispívají k tomu také ve srovnání s jinými obdobnými vozidly pro regionální tratě (například z provenience západoevropských výrobců) nesrovnatelně nižší (přibližně čtvrtinové) pořizovací náklady, a to při nabídce cestovního komfortu a moderních technologií plně odpovídajícím standardům EU.
Po absolvování nezbytných zkoušek a schválení vozidla pro provoz ze strany Drážního úřadu plánují České dráhy nasadit první jednotky REGIONOVA do provozu již v průběhu příštího roku. Celkem by České dráhy v prvním roce měly získat 20 až 30 těchto nových vlaků s tím, že první oblastí v České republice, kde České dráhy hodlají jejich prostřednictvím výrazně zvýšit kvalitu cestování na regionálních tratích, bude Karlovarský kraj.
Moderní vozidla nejen v regionální dopravě
Modernizace vozového parku Českých drah je jednou z klíčových oblastí zlepšování image ČD, a.s. v očích zákazníků. Tyto oblasti dále zahrnují například komplexní program modernizace nádražní infrastruktury ŽIVÁ NÁDRAŽÍ, či rozvoj moderních zákaznických služeb. Proto České dráhy kromě moderních jednotek 814, pokračují v doplňování svého vozového parku o příměstské jednotky 471 (letos jich bude ke konci roku jezdit celkem 19) či o nové vozy dálkové přepravy SIEMENS. Zároveň pokračují také modernizační práce na rychlíkových motorových vozech 854, které budou navíc doplněny o nově vytvořený řídící vůz (rovněž z provenience Pars nova) přinášející odbouráním nutnosti objíždění soupravy v koncových stanicích vyšší efektivitu těchto motorových vlaků.
Zdroj:www.vlakpage.cz
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář