Vlaky Euronight POZOR NOVÉ 2008
EuroNight
EuroNight je typ komfortního nočního vlaku, jenž spojuje velká nebo hospodářsky významná města v Evropě. Tyto vlaky v době od 22:00 do 6:00 zpravidla nezastavují pro výstup a nástup cestujících. Vlaky jsou tvořeny nejmodernějšími spacími vozy a jezdí pouze na hlavních tratích. Průměrná rychlost vlaku je vyšší než 90 km/h.
Historie
První vlaky s označením EN – EuroNight začaly jezdit ve Velké Británii roku 1975.
První vlaky EN v kontinentální Evropě začaly jezdit v roce 1993, jako noční verze vlaků kategorie EuroCity. Do tohoto roku byly totiž tyto dva produkty spojeny a noční vlaky kategorie EC nesly pouze přídomek „noční“. Pro síť vlaků EuroNight byla vytvořena samostatná kritéria, která lépe vyhovovala nočnímu cestování.
Řazené vozy
V první řadě jsou ve vlacích kategorie EuroNight řazeny převážně vozy určené pro spaní. Z hlediska kvality se musí jednat o vozy vybavené klimatizací a také kvalitním sociálním zázemím, které zde musí obsahovat i sprchu, z hlediska rozlišení se jedná o vozy lůžkové a vozy léhátkové. Lůžkové vozy musí splňovat kritéria pro nejnáročnější cestování. V oddílech těchto vozů musí být možné připravit oddíly pro jednoho cestujícícho - single, dva cestující - double nebo tři cestující - tourist. U nejdražších oddílů je samozřejmostí, že má samostatnou sprchu a WC, ostatní oddíly mají sprchu a WC společné. Léhátkové vozy potom mají o něco menší konfort, oddíly nabízejí místo i pro více cestujících. Kvalita jednotlivých oddílů je potom promítána do ceny jízdenky. Jednotlivé spací vozy mívají většinou uzamykatelné přechody mezi sebou. Pokud chce kdokoliv projít z vozu do vozu, jsou u přechodů instalovány zvonky, kterými se přivolává doprovodná četa daného spacího vozu.
Vlaky kategorie EuroNight mají dále řazeny také vozy na sezení. Ty jsou většinou pouze 2. třídy, u některých vlaků jsou řazeny i vozy 1. třídy, ale to výjimečně. I u nich by se mělo jednat o vozy komfortní, vybavené klimatizací. U mnoha železničních správ se na vlacích kategorie EuroNight řadí vozy oddílové, jejichž interiér lze upravit sklopením sedaček na improvizovanou velkou postel, rozloženou přes celý oddíl (tzv. sleeperette). U velkoprostorových vozů se většinou jedná pouze o polohovatelné sedačky. U některých vlaků jsou dále řazeny i vozy se služebním oddílem nebo kombinované vozy se služebním oddílem a prostorem na sezení.
Co se týká občerstvení, vlaky kategorie EuroNight vzhledem k tomu, že jedou přes noc, většinou nemají řazeny restaurační vozy. Občerstvení je provedeno pojízdným minibarem. U cestujících v lůžkových vozech bývá navíc občerstvení v podobě snídaně běžně součástí ceny jízdenky. Kvalita snídaně se ale liší podle typu dokladu.
Na území České republiky je značka EN zavedena a první vlak kategorie EN je v provozu od 10. prosince 2006 - jde o vlak EN 352/353 Johannes Kepler, který spojuje Prahu s Wiesbadenem, přes Dresden, Leipzig a Frankfurt.
Kritéria
- spoj zastavuje ve velkých nebo významných evropských městech,
- všechny vozy jsou klimatizované,
- ve vlaku jsou řazeny lůžkové vozy, léhátkové vozy a vozy pro běžné sezení, většinou pouze 2. třídy,
- lůžkové vozy musí mít dostupnou možnost sprchování,
- jídlo a nápoje jsou dostupné přímo ve vlaku, většinou formou minibaru,
- pro cestující v lůžkových vozech v ceně jízdenky započítána i snídaně,
- pro cestující v lůžkových a léhátkových vozech je občersvaní dostupné u vlakového dopravodu,
- pro cestující je zajištěno buzení v jimi určeném čase,
- průvodčí mluví alespoň dvěma jazyky, z nichž jeden musí být angličtina, francouzština nebo němčina,
- vlak jede přes noc (začátek jízdy před 22:00, příjezd do cíle po 6:00).
Historie vlaků v Česku
V Česku byla k provozu vlaků kategorie EuroNight, oproti například vlakům kategorie EuroCity, poměrně dlouhá cesta, a to hlavně díky tomu, že České dráhy nevlastnily spací vozy, které by odpovídaly kritériím vlaků kategorie EuroNight. Tento stav se změnil až s příchodem nových lůžkových vozů WLABmz od firmy Siemens v roce 2006.
První vlak kategorie EuroNight tak pravidelně na českém území začal jezdit až od jízdního řádu 2006/2007, jímž se stal EN 352/353 Johannes Kepler.
Přehled provozovaných spojů v Česku v aktuálním jízdním řádu ( 2006/2007--- platí do 8.12.2007)
- EN 352 Johannes Kepler /Praha - Wiesbaden/
- Praha hl.n. (20.06), Praha-Holešovice (20.16 - 20.18), Roudnice nad Labem (20.58 - 20.59), Lovosice (21.09 - 21.11), Ústí nad Labem hl.n. (21.28 - 21.30), Děčín hl.n. (21.48-21.59), Bad Schandau (22.19 - 22.21), Dresden Hbf. (22.51 - 22.53), Dresden-Neustadt (22.58 - 23.00), Leipzig Hbf. (0.07 - 0.54), Fulda (4.52 - 4.54), Hanau Hbf. (5.50 - 5.53), Frankfurt(Main)Hbf. (6.17 - 6.38), Frankfurt(M) Flughafen Regionalbf. (7.03 - 7.05), Wiesbaden Hbf. (7.55)
- Vlak veze přímé vozy do stanice Münich Hbf. (příj. 6.21), které ze stanice Leipzig pokračují jako vlak EN 362 Orion
- EN 353 Johannes Kepler /Wiesbaden - Praha/
- Wiesbaden Hbf. (22.31), Frankfurt(M) Flughafen Regionalbf. (23.05 - 23.07), Frankfurt(Main)Hbf. (23.23 - 23.38), Hanau Hbf. (23.53 - 23.55), Fulda (0.51 - 0.53), Leipzig Hbf. (4.45 - 4.53), Dresden-Neustadt (5.57 - 5.59), Dresden Hbf. (6.05 - 6.08), Bad Schandau (6.35 - 6.37), Děčín hl.n. (6.57 - 7.10), Ústí nad Labem hl.n. (7.27 - 7.29), Lovosice (7.46 - 7.48), Roudnice nad Labem (7.58 - 7.59), Praha-Holešovice (8.41 - 8.44), Praha hl.n. (8.55)
- Vlak veze přímé vozy ze stanice Münich Hbf. (odj. 22.07), které přijedou jako EN 363 Orion a k vlaku jsou připojeny ve stanici Leipzig.