Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vlaky Euronight POZOR NOVÉ 2008

31. 7. 2007

EuroNight

EuroNight je typ komfortního nočního vlaku, jenž spojuje velká nebo hospodářsky významná města v Evropě. Tyto vlaky v době od 22:00 do 6:00 zpravidla nezastavují pro výstup a nástup cestujících. Vlaky jsou tvořeny nejmodernějšími spacími vozy a jezdí pouze na hlavních tratích. Průměrná rychlost vlaku je vyšší než 90 km/h.


Vlaky EuroNight v roce 2008
 EN 352 "Johannes Kepler"
 Praha hl.n. 20.25
 Děčín hl.n. 21.56-21.58
 Bad Schandau 22.13-22.16
 Dresden Hbf 22.45-22.56
 Leipzig Hbf 0.09-0.54,
 Fulda* 4.23-5.40
 Frankfurt(M) Süd* 6.54-6.59
 Karlsruhe Hbf 8.18-8.31
 Basel SBB 10.37  
* v síti DB jako CityNightLine
EN 353 "Johannes Kepler"
 Basel SBB 18.04
 Karlsruhe Hbf 20.10-20.18
 Frankfurt(M) Süd 22.17-22.17
 Fulda 23.14-0.47
 Leipzig Hbf 3.48-4.29
 Dresden Hbf 5.51-6.08
 Bad Schandau 6.36-6.38
 Děčín hl.n. 6.53-6.59
 Praha-Holešovice 8.18  
* v síti DB jako CityNightLine

EN 376 "Galileo Galilei"
 Budapest-Kel. 20.00
 Štúrovo 21.17-21.20
 Bratislava hl.st. 22.41-22.51
 Kúty 23.28-23.30
 Břeclav 23.42-0.02
 Brno hl.n. 0.36-0.38
 Pardubice hl.n. 2.15-2.17
 Praha-Vršovice (průjezd)
 Praha hl.n. 3.32-4.16
 Plzeň hl.n. 5.54-6.05,
 Cheb 7.58-8.01
 Františkovy Lázně 8.08  
* v síti ŽSR jako Ex
EN 377 "Galileo Galilei"
 Františkovy Lázně 19.53
 Cheb 20.00-20.07
 Plzeň hl.n. 21.51-22.08
 Praha hl.n. 23.45-0.30
 Praha-Vršovice (průjezd)
 Pardubice hl.n. 1.44-1.46
 Brno hl.n. 3.29-3.35
 Břeclav 4.10-4.50
 Kúty 5.02-5.04
 Bratislava hl.st. 5.44-5.47
 Štúrovo 7.04-7.09
 Budapest-Kel. 8.32 
*v síti ŽSR jako Ex 

EN 378 "Kopernikus"
 Praha hl.n. 18.50
 Děčín hl.n. 20.35-20.38
 Bad Schandau 20.53-20.55
 Dresden Hbf 21.20-21.23
 Berlin Ostbf 23.50
 (- Amsterodam 10:27)
EN 379 "Kopernikus"
 ( Amsterodam 19:03)
 Berlin Ostbf 4.53
 Dresden Hbf 7.05-7.10
 Bad Schandau 7.36-7.38
 Děčín hl.n. 7.55-7.59
 Praha hl.n. 9.33  

Tak to jsou noční vlaky EuroNight a CityNightLine.
Pro některé kraje Česka to znamená historickou událost prvního takového vlaku jedoucího přes toto území. Např. Karlovarský, Plzeňský aj. 
  
 

 Historie

Vlak EN Jan Kiepura ve stanici Frankfurt nad Mohanem
Vlak EN Jan Kiepura ve stanici Frankfurt nad Mohanem

První vlaky s označením EN – EuroNight začaly jezdit ve Velké Británii roku 1975.

První vlaky EN v kontinentální Evropě začaly jezdit v roce 1993, jako noční verze vlaků kategorie EuroCity. Do tohoto roku byly totiž tyto dva produkty spojeny a noční vlaky kategorie EC nesly pouze přídomek „noční“. Pro síť vlaků EuroNight byla vytvořena samostatná kritéria, která lépe vyhovovala nočnímu cestování.

 Řazené vozy

EN 482 Mnichov - Kodaň, v současném jízdním řádu pojmenován Hans Christian Andersen
EN 482 Mnichov - Kodaň, v současném jízdním řádu pojmenován Hans Christian Andersen

V první řadě jsou ve vlacích kategorie EuroNight řazeny převážně vozy určené pro spaní. Z hlediska kvality se musí jednat o vozy vybavené klimatizací a také kvalitním sociálním zázemím, které zde musí obsahovat i sprchu, z hlediska rozlišení se jedná o vozy lůžkové a vozy léhátkové. Lůžkové vozy musí splňovat kritéria pro nejnáročnější cestování. V oddílech těchto vozů musí být možné připravit oddíly pro jednoho cestujícícho - single, dva cestující - double nebo tři cestující - tourist. U nejdražších oddílů je samozřejmostí, že má samostatnou sprchu a WC, ostatní oddíly mají sprchu a WC společné. Léhátkové vozy potom mají o něco menší konfort, oddíly nabízejí místo i pro více cestujících. Kvalita jednotlivých oddílů je potom promítána do ceny jízdenky. Jednotlivé spací vozy mívají většinou uzamykatelné přechody mezi sebou. Pokud chce kdokoliv projít z vozu do vozu, jsou u přechodů instalovány zvonky, kterými se přivolává doprovodná četa daného spacího vozu.

Vlaky kategorie EuroNight mají dále řazeny také vozy na sezení. Ty jsou většinou pouze 2. třídy, u některých vlaků jsou řazeny i vozy 1. třídy, ale to výjimečně. I u nich by se mělo jednat o vozy komfortní, vybavené klimatizací. U mnoha železničních správ se na vlacích kategorie EuroNight řadí vozy oddílové, jejichž interiér lze upravit sklopením sedaček na improvizovanou velkou postel, rozloženou přes celý oddíl (tzv. sleeperette). U velkoprostorových vozů se většinou jedná pouze o polohovatelné sedačky. U některých vlaků jsou dále řazeny i vozy se služebním oddílem nebo kombinované vozy se služebním oddílem a prostorem na sezení.

Co se týká občerstvení, vlaky kategorie EuroNight vzhledem k tomu, že jedou přes noc, většinou nemají řazeny restaurační vozy. Občerstvení je provedeno pojízdným minibarem. U cestujících v lůžkových vozech bývá navíc občerstvení v podobě snídaně běžně součástí ceny jízdenky. Kvalita snídaně se ale liší podle typu dokladu.

Na území České republiky je značka EN zavedena a první vlak kategorie EN je v provozu od 10. prosince 2006 - jde o vlak EN 352/353 Johannes Kepler, který spojuje Prahu s Wiesbadenem, přes Dresden, Leipzig a Frankfurt.

Kritéria

  • spoj zastavuje ve velkých nebo významných evropských městech,
  • všechny vozy jsou klimatizované,
  • ve vlaku jsou řazeny lůžkové vozy, léhátkové vozy a vozy pro běžné sezení, většinou pouze 2. třídy,
  • lůžkové vozy musí mít dostupnou možnost sprchování,
  • jídlo a nápoje jsou dostupné přímo ve vlaku, většinou formou minibaru,
  • pro cestující v lůžkových vozech v ceně jízdenky započítána i snídaně,
  • pro cestující v lůžkových a léhátkových vozech je občersvaní dostupné u vlakového dopravodu,
  • pro cestující je zajištěno buzení v jimi určeném čase,
  • průvodčí mluví alespoň dvěma jazyky, z nichž jeden musí být angličtina, francouzština nebo němčina,
  • vlak jede přes noc (začátek jízdy před 22:00, příjezd do cíle po 6:00).

 Historie vlaků v Česku

V Česku byla k provozu vlaků kategorie EuroNight, oproti například vlakům kategorie EuroCity, poměrně dlouhá cesta, a to hlavně díky tomu, že České dráhy nevlastnily spací vozy, které by odpovídaly kritériím vlaků kategorie EuroNight. Tento stav se změnil až s příchodem nových lůžkových vozů WLABmz od firmy Siemens v roce 2006.

První vlak kategorie EuroNight tak pravidelně na českém území začal jezdit až od jízdního řádu 2006/2007, jímž se stal EN 352/353 Johannes Kepler.

 Přehled provozovaných spojů v Česku v aktuálním jízdním řádu ( 2006/2007--- platí do 8.12.2007)

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář